top of page
חיפוש
  • רונית כהן זמורה

משפחה בבידוד

התפרצות מגפת הקורונה בעולם, משפיעה על כל משפחה. שגרת החיים הרגילה מופרת ויש לסגל אורח חיים אחר בצל ההגבלות החדשות שהולכות ומצמצמות את דרגת החופש האישי ומשפיעות על התנהלות של כל בית בישראל.

חיים ורינת, הורים לשלושה ילדים, שנאלצים לעבוד מהבית ובמקביל לתפעל ולדאוג לילדיהם המושבתים ממסגרות. רינת אמרה " זהו מצב מוזר, מצד אחד כולנו בבית כמו בתקופת חופשה, אך מצד שני זו לא חופשה, כי אני עובדת וכן כל הפעילויות נעשות בבית, במקרה הטוב יורדים לפארק הקרוב. כל סדר החיים התהפך, זה משפיע על ההתנהלות שלי עם חיים, כך שאני מוצאת את עצמי מתווכת אתו על כל דבר. וגם אני מבולבלת איך להתנהל עם הילדים, כתוצאה מכך אני משותקת". חיים הוסיף ואמר "רינת היסטרית ומלחיצה את הילדים, אני רוצה לקחת את התקופה הזאת כהזדמנות לעשות משהו אחר עם חיי ועם בני המשפחה, אני עושה דברים שהזנחתי וממלא את הזמן בפעולות שונות, איך עושים זאת?"

תקופה זאת שבה רב הנסתר על הנגלה, הוא מצב של לחץ בשל אירוע חיצוני. בו כל אחד מבני המשפחה נמצא בו , אך הדרך שבה כל אחד מגיב אליה הוא שונה ותלויה באישיותו. במצבי לחץ יש כאלו כמו רינת שלא יכולים לעשות דבר, לעומתם יש כאלו שפונים לפעילות יתר למצב של ריבוי מטלות כמו חיים. גם על הילדים זה משפיע, הבת הקטנה בת החמש , הילה, מתקשה להירדם בלילה. ניר בן השבע, נוטה להסתגר ולבכות, ואילו יותם בן העשר, נוטה להתפרץ על כל דבר וסובל מכאבי בטן.

דרכי התמודדות שונה של כל אחד מבני המשפחה משפיעה על מערכת היחסים בניהם. מה שהיה בעבר, לא יכול להתאים למצב העכשווי ומחייב שינוי של כל אחד מהם במרקם היחסים הזוגיים, ביחסי הורה- ילד, ויחסי- אחאים. מצב זה מביא לשינוי הדינמיקה שהכרנו מהעבר, ועתה נקודת שיווי המשקל צריכה לנוע למקום חדש שלוקח בחשבון את השינויים שמצב הבידוד וחוסר הוודאות יוצר.

יש זוגות שמצב זה יוצר ויכוחים וחיכוכים בניהם. הם לא יכולים לצלוח וגולשים למריבות אין סופיות. דווקא מצב זה שמחדד מחדש את הדומה והשונה בניהם, יכול להוביל את הזוג לריענון הקשר, פיתוח יחסי חברות ותמיכה, חלוקה מחדש של התפקידים ויצירת נחיצות חדשה של כל אחד מהם לשני. חיים יכול לשמש למקור הרגעה עבור רינת. ואילו היא יכולה לשמש עבורו, מדריכה כיצד להאט את הפעילות.

מה עושים?

מאחר שכל אחד מהילדים מגיב אחרת למצב הבידוד והלחץ שנוצר, יש לתת מענה אישי לכל אחד מהם וליצור מסגרת מכילה ומאפשרת . יש למצוא עבור כל אחד מהם את סדר היום המתאים לו. להיות שם בשבילו בדרך שהוא צריך, לדוגמא לדובב את ניר לדבר על רגשותיו. לעומת זאת לחבק ולהרגיע את יותם כאשר הוא מתפרץ.

הצעה נוספת היא על ידי יצירת זמן איכות אישית עם כל אחד מהילדים באופן נפרד, זה מאפשר לשונות בין הילדים לבוא לידי ביטוי.

תקופה זאת מאפשרת לראות התנהגויות שלא תמיד באו לידי ביטוי במערכת היחסים היום יומית. גילוי צד נוסף באישיות של בני המשפחה יכולה ליצור דרך לשינויים במערכת הזוגית, ההורית ויצירת חלוקת תפקידים שונה ממה שהיה נהוג עד כה.

לכן ניתן לראות בכך גם שעת הזדמנות לערוך שינויים שתמיד רצינו ליצור. כולם בבית וניתן לנצל את הזמן ליצירת מעורבות של כל אחד מבני המשפחה בתחום שהוא טוב בו, כך ניתן לכל אחד להפגין את החוזקות שלו ולקחת עליו אחריות..

זוהי הזדמנות ליצירת שעת כושר חיובית ואווירה נעימה ונוחה יותר, על ידי פיתוח פעולות משותפות, כמו פעילות גופנית, משחקים שיתופיים ויצירה ובכך לפתח את תחושת היחד, ולפתח "תעודת זהות" משפחתית המייחדת אותם.

ההורה בתקופה זאת מאבד את תפקיד "קצין בידור", מאחר שזמנים אלו אינם מאפשרים יציאה למקומות בליווי. מצב זה מאפשר לפתח אצל הילד אחריות אישית לניהול הזמן שלו. אומנם ההורה יבנה עם כל אחד מהילדים מסגרת של זמן, מתי קוראים, משחקים, ומהו זמן מסכים, אך יש גם להשאיר עבור הילד זמן לפנאי אישי. בה הוא חופשי לבחור בפעילויות אחרות. בדרך זאת ניתן לפתח אחריות אישית ודרכי התמודדות שונה לאמירה "משעמם לי".

מחקרים מראים כי אחת הדרכים היעילות להורדת לחצים היא מתן עזרה לאחרים. עצם ההתמקדות באחר מסיטה את תחושת הלחץ ומפנה ליצירת אנרגיות חיוביות, מאחר שהיא מעניקה תחושה של יכולת ומסוגלות. ניתן לעשות זאת על ידי עזרה בבית, לאחים ולחברים.

האמרה "צחוק חשוב לבריאות" חשובה ונכונה גם בעת הזאת. לכן הכנסת הומור ורגעי קסם הינם תרופה טובה להפחתת תחושת הלחץ.

זוהי גם הזדמנות לעסוק בתחביב שבחיי היום יום לא מצאנו לו זמן ועתה ניתן לתת לו מקום.

נקווה שתקופה זאת תעבור במהרה, יחד עם זאת שנלמד להנפיק מהלימון לימונדה וכך שנביא לשיפור נוסף במרקם המשפחתי.

כתבה: רונית כהן זמורה

מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית.

מאבחנת דידקטית ומומחית בהפרעת קשב וריכוז

טלפון:0522-303707

15 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול

האשמת שווא על בגידה – מה עושים כשבן הזוג יצא מאיזון?

אחד הדברים שקשים ביותר לקבל ולהאמין שחיים עם בן זוג שנים רבות, שהוא לא אותו בן זוג שבחרתי וחייתי אתו, אלא שהוא עבר שינוי קיצוני והשתנה, עד כי החיים עמו נעשים לא נעימים ומלאים חששות. אנו רגילים כי במחל

אהבה אובססיבית - האם זאת אהבה?

אין תחושה נפלאה יותר מאשר להרגיש מאוהב ולהיות נאהב. כולנו רוצים לחוות רגש עוצמתי בו האהוב יסתכל עלינו בעיניים מעריצות האומרות כי אנו מושלמים בעיניו. תחושה זאת אופיינית ונורמלית לשלב הראשון של ההתאהבות

סערת רגשות בימי קורונה

בעת האחרונה, כשהקורונה הולכת ומתפשטת מעיבה ומצרה כל צעד בחיינו, אני עדה לדרכי התמודדות שונה של מטופלים וחברים. יש שמוצאים עצמם יושבים שעות וצורכים חדשות ללא הרף. יש הנוטים להעסיק את עצמם במלאכות שונות

bottom of page